Volkswagen Golf GTE
er blevet en kæmpesucces. Kunderne er på det
nærmeste blevet helt elektriske efter at få fingre i
et eksemplar, i hvert fald de, der gerne vil have en
potent Golf, men måske ikke er parat til, at springe
de 420.000 kroner, ikon-GTI’en over alle GTI’er
koster i den billigste version.
GTI koster 420.000
kroner og serverer køberen for 230 hestekræfter. Vil
han/hun have det berømmede DSG
dobbeltkoblingsautomatgear med i købet, skal der
erlægges 445.000 kroner.
Omvendt kan man også
købe en almindelig Golf Highline med 150
hestekræfter. Den særlige EVO ACT version med aktiv
cylinderteknologi (den benytter kun 4 cylindre, når
det er nødvendigt) koster 298.000 kroner med DSG –
og leverer op til 150 hestekræfter.
GTE Golf til
rigtig god pris
For mindre end
20.000 kroner oveni får man også en 150-hestes Golf,
men i tilgift en 104-hestes elektromotor. Når de to
maskiner arbejder sammen, disponerer man over op til
204 hestekræfter. Vejen til 230 hk er ikke lang, til
gengæld er det en væsentlig mereffekt end 150 hk.
Når man så oven i
købet ender op med en benzinøkonomi, der iht.
normtallene gør det muligt i gennemsnit at køre 62,5
km/l (den konventionelle 150-hestes Golf kører 20
km/l og GTI blot 15,6 km/l) så forstår man, hvorfor
GTE er blevet så stor en succes.
Udstyret gør
prisforskellen
Når det så er sagt,
har vi helt undladt at forholde os til udstyret, for
det er en næsten uoverskuelig opgave. Men helt
overordnet er Golf GTE bedre udstyret end Highline
udgaven, bl.a. er LED forlygter og Car-Net (med 1
års friabonnement inkluderet) standard på GTE – det
skal tilkøbes til Highline-versionen. Så merudstyret
i sig selv retfærdiggør i det store hel merprisen.
Og udstyret på en GTI er meget anderledes. Så selvom
regnestykkerne ovenfor ikke er altomfavnende, giver
de alligevel en god idé om ”styrkeforholdet” i
kampen om kundernes gunst.
Spørgsmålet er, om
man i øvrigt kan sammenligne bilerne, for de afviger
på mange punkter meget fra hinanden.
En del er
anderledes
Svaret er Ja – og
Nej. Ja, fordi Golf GTE ligner en Golf, den opleves
også som en Golf og er peppet op med et sportsligt
look. Nej, fordi drivlinen og køreegenskaberne er
forskellige. Der er også en helt så grundliggende
praktisk ting som bagagerummet: GTE har en
bagagerumskapacitet på 272 liter, den konventionelle
Golf rummer 380 liter derude bagtil og den samme
forskel gør sig også gældende, når man lægger
bagsæderne ned og den samlede bagageplads forøges.
Dertil kommer, at skal man udnytte eldriften fuldt
ud, bør der altid ligge et kabel i bagagerummet.
Også dér tager plads.
Drivlinen er i
sagens natur forskellig. De to konventionelle
Golf’er har 7-trins DSG, mens GTE har 6 trin.
Fordelen ved GTE ligger i, at man har mange kræfter
og et tilsvarende fartpotentiale, forudsat man har
strøm nok på batteriet, og kan køre rundt i
bymiljøet med lav eller ingen forurening og dermed
bedre samvittighed, men igen forudsat, at man har
strøm nok på batteriet.
Plug-in
hybrid/opladningshybrid
Batteriet oplader
man f.eks. fra en stikkontakt (det tager små 4 timer
fra 0 til 100 procent) og er det fuldt opladet, kan
man køre i nabolaget af 50 kilometer på strøm alene.
Vi påbegyndte testkørslen med helt fladt batteri og
valgte, at lade bilen oplade batteriet selv. Det kan
man gøre ved at benytte en særlig indstilling, hvor
forbrændingsmotoren både driver bil og oplader
batteri – plus, at man også oplader batteriet under
deceleration.
I den periode var
benzinforbruget omkring 10 km/l. Efter 40-50
kilometers kørsel disponerede vi over strøm til
cirka 40 kilometers ren elektrisk kørsel. Så skal
der ikke den store kugleramme eksamen til at regne
ud, at gennemsnitsforbruget vil havne på cirka 20
km/l. Men idéen er jo også, at man oplader med
billig energi, hver gang man er i nærheden af en
opladningskilde, det være sig en stikkontakt
derhjemme, på jobbet eller på en offentlig
ladestander.
GTE kører
anderledes
Selve køreoplevelsen
giver videoen her på siden et vist indtryk af. Vi
har prøvet GTE’en ved flere lejligheder, on-track
(godt nok i regn) og on-road (i strålende sol). Golf
GTE kørte vi på bane uden den særlige GTE
indstilling aktiveret, fordi den giver en meget
hårdhændet levering af kræfterne, som ikke passer
godt til våd asfalt. På landevejen er bilen i højere
grad en potent cruiser end en egentlig racer. Det
til trods for at man som ekstra udstyr havde
forsynet GTE’en med adaptiv undervogn.
Den store hurdle er
vægten. GTE vejer et par hundrede kg mere end den
konventionelle model. Det giver en meget rolig og
behagelig kørsel. Trods 18" fælge og 225 mm brede
lavprofildæk håndterer affjedringen glimrende
forskelligartede ujævnheder, så bilen er ret
komfortabel, og nogen GTI bliver den derfor ikke.
Men hvad gør det: De
fleste danske provinsveje er ujævne og ikke særlig
velegnede til en GTI. Man må alligevel ikke køre så
hurtigt, som en GTI, en GTE eller for den sags skyld
en hvilken som helst konventionel Golf kan. Hvorfor
så ikke bare glæde sig over, at få et ordentligt
skud kræfter, når man har brug for dem eller lyst
til dem (begge del er tilladte årsager) – vel
vidende, at man selv afgør, om man vil køre ultra
økonomisk og miljøansvarligt, eller engang imellem
også lege en lille smule, selvom det koster lidt.
For det kan man godt i en GTE, trods det medfødte
vægthandikap. |